Jdi na obsah Jdi na menu

Burgstaaken ostrov Fehmarn – Bergen 5.5. – 15.5. 2010

Jachtit na moři mě moc baví a tak se snažím využít každou možnou příležitost, abych poznal nová moře, nové lidi a získal nové zkušenosti třeba i na starších lodích. Jednu takovou příležitost mi nabídl Jirka Zindulka v první etapě plavby z Německa přes Norsko a Island do Grónska a zpátky na 18 metrů dlouhé 27 tunové ocelové jachtě Seelord v květnu 2010.

Úterý 4.5.

14.00  Přijel jsem do kanceláře Yachtcharteru. Čeká tu řidič, za chvíli dorazil i zbytek posádky, Aleš čeká u Hlavního nádraží. Cesta přes Česko do Ústí nad Labem nic moc. V Ústí doplňujeme nějaké zásoby. Přes Německo jsou pěkné dálnice, v 00.30 jsme v přístavu , kde na nás čeká Jirka Zindulka  a kapitán Vláďa Krška  s téměř připravenou lodí.  Ukládáme bagáž a zásoby a ve 2 uleháme.

Středa 5.5.

Je potřeba ještě poopravit některé maličkosti na lodi ( jako třeba prasklý vant), dokoupit některé základní potraviny ( v žádném supermarketu nemají plechovkové pivo. Až v jednom, ale tam se prodává jen na Dánský nebo Švédský pas a ten nikdo z nás nemá. Tak u benzínové pumpy – dvě jsme vykoupili), dotankovat nádrže a ve 14 hodin naše šestičlenná posádka vyplouvá. Je celkem pěkné počasí, ale kosa.

Zpočátku motorujeme plavební dráhou na východ okolo ostrova Fehmarn, s obavami proplouváme pod mostem (výška stěžně 19m, mostu 20) a pak stáčíme na sever na Langeland. Odpoledne zkoušíme vytáhnout plachty, nasadit kosatky. Je dobře, že jsme si to vyzkoušeli, na krátký vant nejde velká kosatka, musí se dávat dopředu před genu. Večer kolem 20.hodiny začal foukat příznivý NE vítr. Znovu vytahujeme plachty a frčíme 4,5 – 6 uzlů severozápadním směrem. Fouká od 10 do 15 uzlů.

Noční službu mám s Tomášem od 22 do 24 a od 4 do 6 hodin. Stále je okolo nás velký provoz nákladních lodí, plujeme mimo plavební dráhu, ale cestou ji 2x křižujeme. Vítr se v noci stočil tak, že není třeba réčkovat a tak dál plujeme podle ostrova na sever. V noci ve 2.20 jsme podplouvali pod krásně osvětleným mostem spojujícím dánské ostrovy. Z dálky vypadal jak UFO. Prý. Prospal jsem to.

Čtvrtek 6.5.

Celý den plujeme na plachty, v 16.30 vítr lehá a rychlost lodi klesla pod 3 uzle, startujeme motor a i s plachtami  si najíždíme víc k severu. Předpokládáme, že se vítr večer a zítra stočí  na severní nebo severozápadní a to by se nám moc nehodilo, proto se snažíme něco nastoupat a zároveň dobíjíme baterie.

21.15 se zvedl východní vítr 4-5 Bf, vytahujeme všechny plachty a frčíme 6-8 uzlů. 22.00 stahujeme bezan, vítr stoupá na 6Bf.  Noční službu mám s Tomášem od 20 do 22 a od 2 do 4. Před střídáním hlídek kolem 4 hodiny míjíme maják Skagen a opouštíme Balt, plujeme úžinou Skagerak. Vítr se stočil na NNE. Začaly se dělat větší vlny, část posádky trápí mořská nemoc. Zatím s tím nemám žádné problémy.

Pátek 7.5

Vstávám v 7 hodin, vítr se drží na 7Bf, stále plujeme jen na genu a zrefovanou hlavní plachtu a rychlost si držíme okolo přes 7 uzlů.

V 8 hodin střídám ve službě Vláďu a jdu ke kormidlu. V 8.30 nám praskla hlavní plachta asi půl metru pod horním okem, ve švu. Stahujeme hlavní plachtu a jen na genu plujeme okolo 6,5 uzle. Nasadili jsme kurz 280 na Kristiansand. Je to páté největší město Norska, počítáme, že tam bude přístav a možnost opravit plachtu. Stále fouká NE vítr, máme to na bočák.  Vlny už mají okolo 5 metrů, jdou na nás z pravoboku. U kormidla mě dvakrát tak zlila, že jsem byl jak když zrovna vylezu z vany.

V 18 hodin kotvíme v Kristiansandu u pumpy. Kapitán zjišťuje od majitele jedné ze zakotvených lodí, že můžeme přes noc zůstat u mola vedle pumpy. Staví tu nějaký dřevěný dům. Jeden z dělníků nám ukázal, kde se můžeme připojit na elektriku. Večer jdeme na prohlídku města. Moc rušno tu není a je pěkná kosa.

Zatím máme za sebou 327 Nm, z toho 62 na motor.

Sobota 8.5.

Ríša včera našel v přístavu telefon na servis, kde Aleš vytelefonoval kontakt na opraváře plachet. Bude ale až odpoledne. Jedeme zatím rybařit. Za hodinku lovu jsme chytli šest pěkných rybek ( já dva platýze). Aleš je připravil k obědu. Exkluzivní. Opravář místo ve dvě přichází v pět. Byl na regatě. Plachtu opraví do zítra. Jedeme znovu na ryby. Nic jsme nechytli. Zato spíme v zátoce na kotvě na klidné vodě, jak na jezeře.

Neděle 9.5.

Vstávám před osmou a hned jdeme lovit. Vytáhli jsme tři ryby a už musíme plout zpátky do přístavu pro plachtu. Snídáme cestou. Opravář plachty nedorazil v 10 jak sliboval. Je s dcerou v nemocnici. Poslal za sebe náhradníka, který přivezl plachtu po 12.  Hned ji vytahujeme na stěžeň a připravujeme se k odplutí. Už jsme tu příliš dlouho. Ve 13.00 vyplouváme na motor ze zátoky a pokračujeme na západ kolem jižního pobřeží Norska. Předpověď bohužel nelhala a cestou nám funí protivítr 6Bf, zvedají se velké vlny. Po asi 10 mílích jsme vytáhli všechny plachty, ale v tomhle protivětru to bez motoru nejde. Na křižování nemáme příliš času. Tak po chvíli stahujeme bezan a za chvíli i genuu. Nakonec šla dolů i hlavní plachta (21.00). Konečně se dá po několika hodinách zase v lodi normálně stát.

Do půlnoci jsme napluli celkem 385 Nm.

Pondělí 10.5.

V noci se nic nezměnilo. Kromě toho, že jsme změnili kurz na NW a posléze na N, ale vítr se stočil podle pobřeží a stále nám fičí přímo proti naší špici. Alespoň že svítí krásně sluníčko a je dobrá viditelnost. I když je kosa. Mám s Tomášem poslední službu a tak když skončíme a všichni se vzbudili, připravil jsem snídani na vidličku – vejce na špeku a čerstvé papriky. Slabší nátury ( žaludky) si daly jen chleba, v lepším případě s marmeládou, zbyla na mě nezvykle velká porce.  MŇAM!!!!

Nedaří se mi připojit na net a tak nevíme, jak to vypadá s lítáním nad Evropou (na Islandu funí sopka), jestli do Bergenu zbytečně moc nespěcháme. Chceme se cestou stavit ještě na Preikestolen (PULPIT ROCK) – známé skále v Lysefjordu u Stavangeru, ale jestli to stihneme, záleží hodně na počasí. Večer by podle předpovědi měl vítr klesnout na 3Bf a změnit směr víc od ZÁPADU, což by nám vyhovovalo.

Až do večera stále plujeme přímo proti větru a vlnám. Kolem 19.hodiny pomalu stáčíme kurz na NE a vplouváme mezi balvany před Stavangerem. Proplouváme úžinou až k ostrovu Arnoy, kde jsme našli překrásnou zátoku na kotvení. Kotvíme o půlnoci za tmy na hloubce 19m.

ÚTERÝ 11.5.

Ráno jak malované. Klidná hladina, sluníčko, teploučko,… Za chvíli začalo pršet. Posnídali jsme a vyrážíme směr Lysefjord. Po prohlídce Preikestolenu – zespoda ani tak monumentálně nevypadá – fotíme, zkoušíme rybolov a kapitán se zbytkem posádky opravuje plachty.  Odpoledne se pomalu vracíme z fjordu na moře. Ale nejdřív se stavíme ve Stavangeru pro vodu, pečivo a pivo. Stojíme v městském přístavu. Součástí nákupu je prohlídka přístavní části města. Docela se nám tu líbí, u mola teče voda a je tu i sloupek s elektrikou, tak jsme se rozhodli, že tu přespíme. Večer zajdeme do místní krčmy na večeři a nějaké to pivko. Krčma je opravdu pěkná. Dřív patřila spediční společnosti. Na stěnách visí krásné dobové obrázky, zarámované  fotky a výstřižky z novin. Stoly jsou trochu jako malé bary, nad některými – i nad naším – jsou poličky s knihami. Aleš tu našel staré účetní doklady a knihy. Večeře se povedla, všichni jsem si pochutnali, ale cenově to bylo na úrovni luxusní restaurace v centru Prahy. Pro nás. Před spaním jsme si ještě promítli kino.

Středa 12.5.

Vyplouváme opravdu brzy, v 6 hodin. Přístav je ještě v klidu, i když už svítí sluníčko. Předpověď je příznivá na plachtění, ale bohužel meteorologům nevyšla. Hladina je jak zrcadlo. Dál od přístavu trochu fouká, kolem 5 uzlů, ale pro naši ocelovku je to na plachty málo. Měníme plán a jedeme prozkoumat další fjordy.

Od půl deváté začal foukat sever. Nejdříve do 2 Bf a pak to začalo trochu sílit až do maxima 5Bf, ale to až na otevřeném moři.  Na motor jsme propluli kanálem mezi ostrovy Haugesund a Karmoy.
Když jsme vypluli na moře a vytáhli všechny plachty chcípnul nám motor - kdyby se to stalo v kanále kde byl provoz jak na Václaváku, asi by to bylo dramatičtější. Takhle se jen kapitán ponořil do motorárny a začal hledat závadu, zatímco jsme na plachty kličkovali mezi různě roztroušenými skalami a mělčinami před vjezdem do kanálu.  Zjistili jsme, že upadla pumpa na chladící vodu do motoru, ale to nebyla příčina zastavení motoru - příčinou byla prázdná nádrž, přestože ukazatel stavu paliva byl na půlce. Vlastně je dobře, že nafta došla. Alespoň jsme nezničili pumpu.

S Vlastou se kapitánovi podařilo provizorně přidělat upadlou pumpu, přepojit čerpání paliva na druhou nádrž a vyčistit filtry a  asi po pátém odvzdušnění nahodit motor. Když se konečně rozběhl , ukazatel stavu paliva hlavní nádrže se uráčil ukázat, že nádrž je prázdná.

Na plachty jsme dopluli k ostrovu Bomlo, kde jsme v krásné zátoce zakotvili a na hladině jak zrcadlo přespali.

Čtvrtek 13.5.

Po krátké rybařině (2 rybičky) jsme dopluli do zátoky u městečka Mosterham, kde má být údajně pumpa. Je, ale někde daleko na silnici. Kromě toho jsme zjistili, že dnes  je v Norsku státní svátek a nikdo nepracuje. Kromě dvou poláků, kteří nás obdarovali potřebnými šrouby, a tak alespoň u mola opravujeme vodní pumpu. Po poledni odplouváme hledat další benzinku.

Podle Pilota by měla být  v městečku Sagvag. Je, ale zavřená. Je svátek. Rybáři nás posílají do Larviku. I tady je, ale opět zavřená. V Norsku snad opravdu nikdo nemaká!!! Místní pán s pejskem říká, že nefunguje už od listopadu a nabízí, že skočí pro auto a odveze nás s kanystrem k benzině. Říkáme, že s sebou bohužel 400 litrový kanistr nemáme. Tak nás alespoň poslal do Huglaviku. Tam bude asi taky zavřeno, ale pumpař bydlí někde blízko, tak určitě přijede.

Pumpařka přijela za 100 norských korun a natankovala nám za 1500. Dobrý kšeft. Ale pivo nám neprodala ani za zbytek peněz a kreditních karet, které máme u sebe. Je svátek a to je zákaz prodeje alkoholu.

Tak vyplouváme na suchou plavbu do Bergenu, kde bychom chtěli být zítra ráno. Opět proti větru a vlnám. Před půlnocí se vítr úplně uklidnil, v kanálech nejsou ani vlnky, takže se naše plavba podobá výletu po Vltavě. V lednu.

Pátek 14.5.

V 5 hodin jsme v městském přístavu v Bergenu. Vyvazujeme se k molu na zákazu vyvazování. Jinde není místo. Lodě jsou vyvázané ve 3-4 řadách a všechny jsou menší a lehčí  než naše ocelovka, tak se k nim vyvázat nemůžeme. V noci jsem spal jen 2 hodiny a tak i když začíná pěkný den, přidávám se ke zbytku posádky a za chvilku si prohlížím moji maličkost zevnitř.

V 10 připlul správce přístavu a chtěl nás slušně vypoklonkovat. Vysvětlili jsme mu situaci a dohodli se, že si zajdeme na 3 hodiny na prohlídku města a pak mu zavoláme na kanál 12 a on nám nějaké místo najde. To je přístup! Bude se mi těžko zvykat na poměry u nás doma.

Starobylá část Bergenu je opravdu malebná, dřevěné domečky plné obchůdků se stářím naklánějí na stranu a drží jen díky masivním podpěrám.

Po návratu z vycházky se u hlavního mola uvolnilo místo. Už ho chtěli zabrat Němci s Bavárkou, ale objevil se tu správce přístavu, kterému jsme mezi tím zavolali,  a vrátil je zpátky na jejich místo a poslal tam nás. Hned se k nám vyvázali Poláci s o něco menší ocelovkou a stejnou další trasou na Island. Nakonec připluli Holanďani se 70ti tunovou ocelovkou a trochu jsme manévrovali, aby byli u mola, my za nimi a poslední Poláci. Teď už nás nikdo nikam šibovat nebude a naše plavba tím skončila.

Upluli jsme celkem 642 Nm, z toho 345 na motor, 297 pod plachtami. p1000420.jpg

Ani jsme se nenadáli a je tu večer. Ráno ve 4.45 nám odjíždí od hotelu naproti molu autobus na letiště, tak ještě zajdeme s kapitánem na rozlučkovou večeři a pivko a pak naposledy do spacáku na Seelordu. Odpoledne místo nás nastoupí nová posádka a bude pokračovat na Island. Tam já popluju snad někdy příště, takže jim teď jenom popřeju klidnou plavbu, dobrý vítr a vždy alespoň stopu vody pod kýlem ( a nějaký to pivko aby bylo …).